Kognitiv udvikling
Som du tænker, sådan er du – om kognitiv udvikling
Kognitiv udvikling er bare et fint ord for hvordan vi igennem vores opvækst udvikler vores evne til at tænke og lære, og kan som sådan oversættes til almindeligt dansk med ordene tænkningens udvikling.
Mennesket udvikler i sine første år sin måde at tænke, opfatte og lære på, og efterhånden som vi bliver ældre og mere erfarne, bliver vores tankevirksomhed også mere avanceret.
Den der er mest kendt for at benytte og beskrive denne kognitive udvikling er Jean Piaget som var en schweizisk videnskabsmand og filisof, som du kan læse mere om her. http://www.leksikon.org/art.php?n=2026
Fra piaget lærer vi at børn, som jo bare er små ikke færdigudviklede voksne, tilegner sig viden på forskellig vis igennem opvæksten, og han beskrev hvordan vi gik igennem flere faser eller stadier af kognitiv udvikling, hvor vi for hver fase forfinede vores tænkning, og indlæring.
Han beskrev hvordan barnet igennem kognitiv udvikling går igennem først den sansemotoriske fase op til 2 års alderen, den pre-operationelle fase fra 2 til 7 års alderen, den konkret operationelle fase fra 7 til 11 års alderen, og endelig træder ind i den formal-operationelle fase omkring de 11 år.
De fire faser er i grove træk menneskelig kognitiv udvikling, men går man lidt dybere ned i emnet vil man opdage at der er langt flere nuancer end det kan beskrives her.
Det piaget prøver at beskrive om kognitiv udvikling er at den menneskelige tankeproces og indlæringsevne udvikler sig i spring, mere end det er en glidende overgang, indtil logikken begynder at blive den fremherskende tanke og indlæringsform.
Grunden til at jeg fremhæver piaget er at hans teorier om kognitiv udvikling menes at have haft lige så stor betydning for vores forståelse af hvordan vores intelligens tager form og udvikles, som Sigmund freuds teorier om psykoanalyse havde for vores forståelse af personlighedens udvikling.
Sjovt nok benytter de begge faser i deres teorier, freud har 3 faser, hvor piaget har 4, men derudover er der flere punkter hvor man kan sammenligne personlighedens udvikling, med kognitiv udvikling.
Emner: Psykologi | No Comments »